Fa En
معماری کاسیان
کد خبر : 2 | 1401/11/08 00:30:00

معماری کاسیان

بوی معطر خاک و زیبایی خانه های قدیمی کاشان طراوت باغ تاریخی فین و بازار تاریخی بزرگ، ارکانی جدانشدنی از معماری متعالی شهر و منطقه‌ فرهنگی کاشان هستند که روزگاری گذرگاه کاروان‌های عبوری جاده ابریشم بوده است. صدها بنای تاریخی و امامزاده و… از جمله جاذبه‌هایی هستند که هرکسی را به سوی کاشان می‌کشاند.


ساختمان زیبا و دوست داشتنی هتل سنتی سرای کاسیان با در نظر گرفتن تنوع،کارایی،خلاقیت در فضاسازی و با استفاده از مهارت ها و فنون مختلف معماری بازسازی شده است.


تزیینات، زیبایی،شکوه و جلوه گری معمارانه،هماهنگ با اقلیم و محیط این خانه تاریخی کاشان توانسته است اقامتی همراه با آسایش جان وتن را در یکی از زیباترین،کامل ترین و شاخص ترین خانه های تاریخی ایران برای میهمانان فراهم سازد.هتل سنتی سرای کاسیان در زمینی به مساحت تقریبی 1250 متر مربع و در دو طبقه اصلی بنا شده است.خانه دارای یک حیاط به ساحت تقریبی 500 متر مربع است.تراز ارتفاعی حیاط نسبت به کوچه اصلی حدود 3 متر پایین تر قرار دارد.

از مشخصات اصلی معماری این خانه منحصر به فرد چهار وجهی بودن ان است که در کمتر خانه ای از خانه های قدیمی کاشان دیده میشود. وجود تقارن در چهار وجه ساختمان از ویژگی دیگر این خانه میباشد که باعث شده علیرغم نداشتن تزیینات خاصی همچون گچبری آهک بری یا نقاشی در نمای ساختمان نمای این خانه بسیار چشم نواز و آرامش بخش باشد همچنین وجود سه عدد اتاق پنج دری در یک حیاط نشانه‌ای از اعیانی بودن بنا و مالکین آن داشته است وجود زیرزمین های متعدد در بنا که در هر جبهه ساختمان دیده میشود و ابعاد متفاوت اتاق ها در جبهه شرقی و غربی نشان دهنده این نکته است که ساکنین بنا در تابستان و زمستان به تناوب در یک طرف بنا زندگی میکردند که این نکته نیز با توجه به عدم وجود سیستم سرمایشی و گرمایشی پیشرفته در حدود 250 سال قبل جالب توجه و حائز اهمیت است اتاق ها همگی دارای سقف های بلند گنبدی شکل مطابق با معماری قاجاری بوده و در بعضی از انها مخصوصا اتاق شاه نشین و پنج دری ها دارای تزئینات مقرنس کاری،یزدی بندی و قطار بندی در دیوار ها میباشند وجود چاه خانه و قرار گیری در مسیر اب قنات جهت تامین اب مورد نیاز خانه نیز نشانه دیگر از معماری خاص این بنا است.

 

کاشان-خیابان آیت الله کاشانی-کوی ملک آباد-جنب زیارت طاهرومنصور- کوچه ملک آباد پنجم تلفن : 55455556-031 - فکس : 55461354-031